fredag 1 juli 2011

Framdelsvändning från marken

Här är en video när Fire gör en framdelsvändning från marken.


Jag gör så att jag lägger upp repet på halsen, och placerar mig vid hästens mage. Jag tar ett lätt grepp i repet och placerar min andra hand i luften vid hästens virvel. Min kropp är riktad åt det hållet vi ska åt, likaså mina tankar. Jag tänker på det jag önskar åstadkomma, dvs att han flyttar sina bakben bort från mig. 

Tänker att all er kraft kommer ut från handen, som laser eller liknande. Var en cool guy!

Om hästen inte vill flytta på detta, så lägger man fingrarna på pälsen, väldigt lätt alltså. Sedan väntar man i 5 sek, och händer det inget då lägger man ett litet extra tryck. 

Var dock väldigt uppmärksam på vad du tänker på, var fokuserad på det ni ska göra NU, och var rättvis mot hästen. Ställ dig ofta frågan: Gör jag mitt bästa nu, eller kan jag förbättra mig så hästen förstår ännu bättre? Eftersom det är det du vill att hästen ska göra för dig...

Och det viktigaste, när hästen gör rätt, låt den få veta det! Beröm MASSA, och i det här fallet, klappa snällt vid virveln också.  

3 kommentarer:

  1. PRECIS vad jag vill läsa om, Tack! :)

    skulle du kunna kommentera vad du skulle vilja läsa om? :) Jag har bloggtorka och ska göra sju tidsinställda inlägg medan jag är på semester så jag skulle behöva ha "läsarnas" hjälp.. :)

    *Tack i Förhand om du skulle orka! verkligen jätte snällt!* :)

    SvaraRadera
  2. Åh Fire! Saknar honom. Han var min favorit när jag red på 4h ;)

    Meeen iaf. De flesta hästar kan det där om man bara står framför dem och tittar på baken. Ibland kan man behöva förstärka med ett viftande finger haha ;)

    SvaraRadera
  3. Jag gilla ditt sätt (vad jag såg på filmen iaf) hur du hanterar hästarna. Tummen upp!

    SvaraRadera