fredag 24 juni 2011

Svar på frågestund

Nu kommer svar på frågor ni ställt för ett tag sen :)

är exit en ponny eller häst?
Hon är en häst, ca 150

hur gammal är du? 
Jag är 19 år

tävlar du? och vilka klasser isf?
Just nu tävlar jag inte pga Exit, men tidigare när jag var mindre så tävlade jag för min ridskola, Bellevue PRK. Då tävlade jag i hopplaget samt startade en dressyrtävling i VärmlandsMästerskapet och kom trea. Då var jag inte direkt intresserad av dressyr utan det var full fart som gällde ;)

vilken klubb rider du för?
Eftersom jag inte tävlar just nu så har jag väl ingen riktig klubb, men i stallet där jag står så heter klubben Wäse Ryttarförening. Så skulle jag tävla så tillhör jag nog dom. 

varför började du rida?
Det började med att vi bodde väldigt nära 4h-gården/Bellevue PRK när jag var liten, så mamma tog mig dit ofta för att jag skulle få leka med djuren. Sen så blev jag fast :) Till mammas stora skräck...

hur länge har du ridit? 
I 15 år

vad är de för polle du har? :)
Exit är inte min egna, utan min medryttarhäst som jag har ca 3-4 dagar i veckan. Hon är ett arabiskt fullblod på 8 år. 

Vad är det bästa med exit?
Hon är en utmaning! 

5 positiva saker och 5 nackdelar med exit?
P:  Lättlärd, en utmaning, uthållig, älskar att galoppera fort, så himla söt! Haha
N: Inte min, har pålagringar så kan inte hoppas så ofta, lite tjock, kan bli väldigt arg när hon inte vill nåt, hon är ljus i färgen så hon är inte alltid så fin när hon kommer in från hagen...

Vad gör du till vardags?
Läser medieprogrammet i Sunne, Värmland, ritar/målar (mest hästar), fotar, längtar efter min pojkvän som bor i Sundsvall (typ 70 mil bort). Pussar på min hund Ebba. Designar, har eget företag (ostyrig.se)
ett bra hästminne? 
En sommar när jag och min lillasyster hyrde varsin häst från BPRK och red på långtur till vattnet, barbacka  och med fika. Galopperade över en blomsteräng och min häst (Mulle, haha) gjorde sig värd sitt namn och drog iväg på en osynlig stig och försökte bocka av mig. Men trots ryggsäck och avsaknad av sadel så satt jag kvar! 

Sen skulle vi rida i skogen och Marie (min syster) tappar sitt spö och ska böja sig ner och ta upp det men ramlar av med huvudet före ner i blåbärsriset. Höll på att kissa på mig av skratt. 

När vi badade med hästarna sen så simmade Mulle okontrollerat rakt in i vassen och ja, det var bara att klamra sig fast på ångbåten... När vi kom upp sen så rann det blod från min fot, och jag hade tydligen skurit mig på nåt i vattnet. Fick rida hem barfota med en strumpa stenhårt runt foten för att stoppa blodet haha. Nu har jag ett ärr på 2 cm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar