söndag 26 juni 2011

Svar på lite frågor

Här kommer några frågor som jag fått, men fortsätt fråga!

hur gammal är exit?
Hon är 8 år.

är han/hon din?
Nej, hon är bara min medryttarhäst som jag har 3-4 dagar i veckan, ibland mer ibland mindre.

Hur länge har du haft han/hon?
I 1,5 år ungefär, med en paus på några månader.

Har du några tips.. har börjat sköta om en shettis som är 18år, han är väldigt bomstyrig, drar iväg och lyssnar inte på mig.. hur ska jag göra på ett bra sätt för att få han att lyssna på mig?
För det första ska man själv tänka på att vara väldigt fokuserad på hästen och det man gör här och nu, inte tänka på vad man ska äta när man kommer hem, vilken tid bussen går osv. 
Det ska man alltid göra! Ni vet väl själva hur kul det är att vara/prata med någon som fokuserar på något helt annat? "Men berätta då!" säger kompisen medan den tittar på något helt annat. Kul? Nja...
Iaf, så kan du testa att gå åt det andra hållet och även säga högt "Hitåt, här går vi" med glad röst och "ta med honom" till det roliga.
Du kan också öka tempot, och byta håll flera gånger så han får bli alert på vad du gör. 
Men annars så är det mycket lättare att ge tips och råd när man ser ett ekipage tillsammans på riktigt :)


om hästen går in i mitten då man ska longera vad ska man göra för att den ska förstå? haha.
Återigen så ha ALLT fokus på hästen och vad ni ska göra! Tänk gärna i förväg vad ni kommer att göra snart. 
Sen så oftast när hästen vänder in så betyder det att du har med kroppsspråket "tryckt bort" bakdelen, vilket resulterar i att framdelen kommer in. En lösning är då att du hela tiden har fokus på bogen/huvudet, samt att du driver hästen framåt mot sadelgjordsläget/bogen och inte bakdelen.
Men som sagt, lättare att se och hjälpa IRL :)




hur högt har du hoppat med en häst?
Jag har hoppat 110 som högst, men tycker inte att höjden är något problem så hade jag haft en häst med potential så hade jag hoppat mycket högre! Detta var dock under min ridskoletid som jag hoppade den här höjden, så efter det har jag inte haft någon häst att hoppa, eftersom Exit inte hoppas/gör det väldigt sällan.

har du några andra intressent?
Oja! Jag designar (typ annonser, webbsidor, logotyper), leker med min ritplatta, fotograferar, sportar, pysslar, BAKAR, leker med hunden, längtar efter min pojkvän, drömmer lite... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar