onsdag 18 maj 2011

Dag 3 - Min största rädsla inom hästsport

 Är egentligen inte så rädd av mig, eftersom det bara är dumt att vara det. Lätt att säga kanske, men när man väl tänker på vilka negativa sidor det finns av att vara rädd så är det värt att ta ett snack med sig själv och sluta upp med rädslorna. 

Dels så spänner man sig, vilket ger massa spänningar och knutor i kroppen, och det gör också att hästen spänner sig och funderar på vad som är fel. Då ökar du chansen att något ska gå fel, och om det gör det, t ex att du ramlar av, har du lättare för att slå dig eftersom du spänner dig.

Ni vet det här man får höra på ridskolan att man ska ramla av minst 100 gånger innan man är en bra ryttare? När jag var liten trodde jag att man skulle komma över en magisk gräns och bara "TJOFF!" så var man bra. Men på senare tid lärde jag mig att det handlar om hur man ramlar av.

I början var det panik, svart, pang, tappa luften när jag ramlade av. Men efter ett tag lärde jag mig att vara medveten när jag ramlade av. Dvs att jag såg allt omkring när jag ramlade, och kunde styra vart och hur jag landade. Bort från hästen/hovarna och helst i en kullerbytta.
Att ramla bort från hästen och att göra en mer eller mindre graciös kullerbytta, är skillnaden på att skada sig eller inte när man åker av.

För ett tag sen så var jag lite rädd för att ramla av när jag red själv. Men då tänkte jag på varför jag var rädd, och kom fram till att det är för att jag kände att jag kanske inte hade den balansen jag behövde ifall något skulle hända. Så jag började rida mycket barbacka och träna min balans. 
Sen en dag när det var snöras från ridhuset så red jag två hästar samma dag, och båda två gjorde rejäla kastningar och spinnar runt, och jag satt kvar! Då insåg jag att min bockande-ponny-full-fart-barbacka-i-galopp-balans kanske kommit tillbaka, och att jag faktiskt kan sitta kvar nu.

 Så mitt tips till er som är rädda:
  • Ta reda på varför, "prata" med er själva, var ärliga
  • Utmana er och träna på det som gör er rädda
  • Var glada för små framsteg, och tänk på att alla baksteg även är ett framsteg om man vänder på sig!
___________________________
Dag 1 - Presentera mig och min häst
Dag 2 – Det bästa/sämsta med min häst
Dag 3 - Min största rädsla inom hästsport
Dag 4 - Favoritbilderna på min häst
Dag 5 - Det här finns i min ryktlåda
Dag 6 - Något annorlunda med min häst
Dag 7 - Redskap/utrustning jag inte klarar mig utan
Dag 8 - Min hästs vardagsoutfit
Dag 9 - Mitt bästa hästminne
Dag 10 - Mina drömmar
Dag 11 - En bild på stallet och omgivningen
Dag 12 - Det här saknar jag
Dag 13 - En nytagen bild och 5 punkter som beskriver min häst
Dag 14 - Varför får ridning mig att må bra
Dag 15 - Något jag och min häst har gjort som jag är stolt över 


2 kommentarer:

  1. sv: jodå de är bara bra med mig, :)

    ligger i sängen och sjuk,
    de är verkligen de värsta som finns eller ? :O

    SvaraRadera
  2. får man sno den där listan? den vekar lite rolig :)

    SvaraRadera