måndag 16 maj 2011

Låt fläsket dallra

I och med att Exit börjar komma i en väldigt fin form och orkar lite "jobbigare" pass, så måste jag som ryttare också tänka på att jag inte ska hamna på efterkälken

När man bor hemma är det väldigt lätt att man bli styrd av vad övriga i familjen äter/köper in, vilket inte hände när jag bodde ensam. Jag har sedan jag flyttat hem gått upp några kilon i vikt, som är helt onödiga. Jag är inte någon anorexiperson eller så, så jag siktar inte på att gå ner en orimlig vikt, utan snarare:

  • Börja röra mer på mig
  • Skippa onyttig mat
  • Äta mindre potioner och mer mellanmål
  • Få bättre kondition

Jag har väldigt lätt för att bygga upp min kropp med kondition och så, har alltså en väldigt bra grund att stå på. Kan kanske bero på att när jag gick i 4an-5an så var jag uppe och sprang minst 40 min innan skolan ca 3-4 ggr/veckan. 

Nu ska det alltså återupptas! Fläsket vs me ;)

Ett exempel där man behöver lite kondis är t ex vid tömkörning. Vill man jobba hästen på spåret och "följa efter" i trav och kanske galopp så är det bra med ett bra flås. Tro mig, känns inte så proffsigt att högljutt börja flåsa och nästan hänga i tyglarna efter ett varv i ridhuset!
Samma gäller att trava/galoppera med när man leker med hästen.

Hur gör ni? Tänker ni på att ni också måste träna, och inte bara era hästar?


2 kommentarer:

  1. jo jag känner igen mig..
    har börjat träna lite mer förutom ridningen och äta nyttigare, dock blev de en paus med träningen eftersom jag nyss "operera" bort en stor leverfläck på ryggen nyss.. ;) men de är en viktig grej faktiskt! :)

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt dålig på att träna tyvärr. Har sjukt dålig kondis.. :-/ Men ska börja hoppa studsmatta då vi införskaffat en sådan! Haha. ;P

    SvaraRadera