lördag 21 maj 2011

Kvällen i stallet

Kom nyss hem från stallet, som idag blev en "kortis" (dvs runt 2 timmar). Pratade och tölade en hel del i början så till slut blev det inte så mycket tid kvar att rida. Både jag, hästen och hunden ville verkligen fortsätta rida ute i kvällssolen och dom doftande liljekonvaljerna, men eftersom bussarna bara går 20.40, 22.40 osv, så blev det en kort tur med lite trav och galopp. Kändes som att en långtur ensam ända till 22.40 var lite väl extremt. Jag är ju så himla mörkrädd så....

Det var första gången som Ebba fick följa med ut på ridtur, och i början var det allmänt kaos. Det är bara grusvägar eller bilvägar runt stallet tills man kommer in i nån skog, så då måste hon lära sig att gå fot på fel sida och dessutom nära hästen, ifall det skulle komma en bil.

Hon kan gå på "fel" sida i vanliga fall, och fattar när jag säger "här" och pekar osv, men idag var hon bara dum. Hon blir farligt "rädd" för Exit (som inte alls bryr sig, utan snarare gillar hundar) och lyssnar inte alls på mig. Till slut så var jag tvungen att bli arg på henne ett par gånger för hon lyssnade inte ens på basic-grejer, och då funkar det inte. Fick hoppa av ganska snabbt och träna henne på att gå på Exits högra sida och inte bakom vid hovarna. Efter många om och men och "NEJ" och "Braaaaaa" så fattade hon, slappnade och jag kunde hoppa upp och vi kunde börja njuta av turen.

Resten av turen gick hon automatiskt på rätt sida när vi vände, och vi travade och galopperade tillsammans. Underbart, och jag hade gärna fortsatt i flera timmar till!
Om vädret är bra imorgon så blir det nog en långtur :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar